לראות או לא לראות- זו השאלה?
מירה לוי, מנהלת המוזיאון לתרבות הפלישתים, ורועי פיגובסקי, מעצב תערוכות, מספרים לנו בהרצאה זו על התערוכה החדשה שיצרו במוזיאון.
ייחודה של התערוכה בהיותה נגישה למבקרים עם לקויות ראייה, לקויות שמיעה ולקויות קוגניטיביות. מה זה בעצם אומר?
התערוכה כוללת רפליקות של 14 מוצגים מקוריים בתערוכה, חוברת עם הסברים כתובים בעבור מבקרים עם לקויות שמיעה, מערכת שמע עם תיאור קולי ועם פישוט לשוני ועוד…
הרצאה זו פותחת צוהר ראשון לעולמם של אנשים עם לקויות ראייה ונותנת כלים ראשוניים ליצירת תערוכות נגישות ומכילות בעבור קהלים עם מוגבלויות.
מרצים: מירה לוי- מנהלת המוזיאון לתרבות הפלישתים ורועי פיגובסקי- מעצב התערוכה.
המוזיאון לתרבות הפלישתים באשדוד, הינו מוזיאון מקסים המשלב מוצגים ארכיאולוגיים, איורים, מרכיבי מולטימדיה ועוד…
בשנתיים האחרונות המוזיאון עבר תהליך הנגשה מדהים- התצוגה הונגשה למבקרים עם לקויות ראייה, שמיעה ולקויות קוגניטיביות על ידי הוספת מוצגים נגישים ועוד…
סיפור ההנגשה מתחיל מ"משוגעת לדבר", מירה, מנהלת המוזיאון שהחליטה שהיא רוצה לייצר במקום תצוגה נגישה. אחרי הרבה חשיבה והתלבטויות, נמצאה הדרך לעשות זאת, בצורה טובה ומקצועית. אז איך ומה בדיוק נעשה במקום?
המוטו המרכזי: יצירת תערוכה נגישה שלא תבוא על חשבון החוויה, האסתטיקה, הבטיחות והתחזוקה.
נקודות מרכזיות שעלו בהרצאה:
- מוזיאון הפלישתים הינו היחידי בארץ שעוסק במורשת הפלישתים שחיו כאן בימי קדם.
- הרצון המקורי ביצירת התערוכה היה להטמיע תצוגה מונגשת בתוף תערוכה קיימת באופן הרמוני. התהליך כולו לווה בייעוץ של אנשי מקצוע מהתחום אשר נתנו דגשים לגבי העיצוב הנכון ולגבי הטקסט הרלוונטי בפישוט לשוני.
- היה חשוב מאוד לא לפגוע בתערוכה המקורית, באסתטיקה ובחוויית המבקרים. כמו כן, היה משמעותי לראות איך יוצרים מוצגים שלא דורשים תחזוקה מורכבת והינם בטיחותיים לכל מבקר.
הנגשה ללקויות ראייה:
א. בתחילה- נבחרו 14 תחנות נגישות הכוללת 12 מוצגים מישושיים (10 רפליקות ועוד 2 מוצגים מקוריים) בהם יהיה ניתן לגעת במהלך הסיור בתערוכה. המוצגים הנגישים מוקמו בסמוך למוצג המקורי, כך שהקשר בינהם יהיה ברור.
ב. בתיכנון המקורי היתה כוונה שהמבקרים יחושו את המוצג המקורי או, במידה והדבר אינו אפשרי, שיחושו רפליקה שעשויה מהחומר המקורי. לאחר חשיבה רבה הובן כי החומרים המקוריים לא יחזיקו לאורך זמן וכי יש צורך למצוא חומרים חלופיים…
ג. נוצרו רפליקות המאפשרות לחוש גם את האיורים על גבי המוצגים המקוריים בעזרת הבלטה של של קווי האיור על גבי הרפליקה. בנוסף- הרפליקות נעשו בגודל מתאים, בצבעים עם קונטרסט גבוה, על אמצעי המאפשר לסובב את הרפליקה וכך מאפשר לראות אותה מכיוונים שונים.
ד. המידע על המוצגים מלווה בכתב ברייל.
ה. קיימת מערכת שמע בתיאור קולי המאפשרת תיאור של המוצגים והסבר על כל אחד מהם.
הכשרה מקצועית למדריכים בנושא לקויות ראייה וכלים להדרכת מבקרים עם לקויות ראייה
הנגשה ללקויות שמיעה:
חוברת מודפסת עם טקסט המדריך הקולי לטובת מבקרים עם לקויות שמיעה.
הנגשה ללקויות קוגניטיביות:
מערכת שמע בפישוט לשוני בעבור מבקרים עם לקויות קוגניטיביות.
הכשרה מקצועית למדריכים בנושא הדרכה בפישוט לשוני
התערוכה נחנכה למעשה ממש ערב תחילת הקורונה ולכן, טרם הספיקו להגיע למקום קבוצות של מבקרים עם מוגבלויות. יחד עם זה, אלה שהיו מעורבים בפרוייקט וכן אלה שהיו שותפים בחניכת התערוכה, התרשמו מאוד מהנעשה במקום, מהמקצועיות ומהירידה המפורטת לפרטים, במטרה לתת מענה מדוייק לצורך.