תוכנית חינוכית נגישה ומתמשכת במוזיאון
בהרצאה זו מספרת לנו ד"ר דנה ירון מרקוביץ',רכזת חינוך ואוצרת אוספים במוזיאון האדם והחי ברמת גן, על תוכנית ייחודית שנערכה במוזיאון לתלמידים על קשת האוטיזם.
מוזיאון האדם והחי יצר תוכנית חינוכית מתמשכת בעבור תלמידים על קשת האוטיזם. במשך כחצי שנה, הגיעו התלמידים אל המוזיאון אחת לשבוע והכירו את נושא החי והצומח בסביבה, מזויות שונות.
תהליך העבודה עם התלמידים לא היה פשוט ודרש למידה מעמיקה של שיטות העבודה והתאמה של הפעילות בכל פעם מחדש. אבל התוצאה משתלמת!!!
בהרצאה זו עסקנו מעט במאפיינים של תלמידים ובוגרים עם לקויות תקשורת, בדרכים לבניית תוכנית מתמשכת עבורם וגם קצת בגיוס כספים לתוכנית זו.
מרצה: דנה ירון מרקוביץ', רכזת החינוך במוזיאון האדם והחי ברמת גן, ואוצרת האוספים.
מוזיאון האדם והחי ברמת גן נמצא בתוך הפארק הלאומי, ומראה מוצגים מתקופת האדם הקדמון, שלדי בעלי חיים, דיורמה גדולה של נוף הארץ ואפשרות נהדרת ללמידה על המרכיב הזאולוגי של ארצנו.
דנה, שכבר שנתיים מפעילה תוכנית חינוכית עם תלמידים על רצף האוטיזם, איפשרה לנו לצלול יותר לעומק בכל הקשור למבקרים בעלי אפיונים אלה.
את הרצאתנו פתחנו בכמה מילים כלליות על לקות תקשורת/ קשת האוטיזם. בהרצאה תוכלו לשמוע את המידע שנתנו אבל הזכרנו כמה דברים שחשוב שתדעו.
חשוב מאוד שתדעו, עוד בעת תיכנון הביקור, כי למבקרים עם לקות תקשורת קיים קושי עם:
יציאה מהשגרה, מרחבים זרים וחדשים, עמידה בחוקים נוקשים, צפיפות והתקהלות…
יחד עם זה, מוזיאונים יכולים להיות נפלאים בעבור מבקרים עם לקויות תקשורת בשל המרחב המתוחם יחסית, בשל השימוש בחושים הרבים, בשל היכולת לשלב בין למידה ורבאלית ללמידה שאיננה ורבאלית, בקצבים שונים של למידה ותוך התנסות בחוויה במקרים רבים.
לאור כל אלה, נבנתה במוזיאון האדם והחי תוכנית מקסימה שהופעלה במקום בשלוש השנים האחרונות עם קבוצה של בני נוער עם לקויות תקשורת. קבוצה זו, הגיעה למוזיאון אחת לשבוע במשך חודשים רבים, ובעצם נהנתה מהכרות מעמיקה עם המוזיאון ועם שטח הפארק הגדול שתוחם את המוזיאון.
תהליך העבודה איתם כלל למידה רבה מעצם ההתנסות. ועכשיו, לאחר שהתוכנית כבר רצה בהצלחה רבה, דנה, שבנתה את התוכנית וגם הדריכה אותה, הצליחה לנסח לנו מספר טיפים חשובים לעבודה:
- קבלת ייעוץ מקצועי, לפחות בתחילת העבודה, לצורך בניית התוכנית הכללית ומספר מערכים לדוגמא.
- הקפדה על מדריך קבוע לקבוצה זו.
- יצירת "מוזיאון שקט" בעת הפעילות של קבוצה זו (ללא מבקרים נוספים, ללא אורות מרצדים וקולות מיותרים…).
- העברת כללי התנהגות בצורה ברורה בתחילת כל מפגש.
- הכנה מסודרת לביקור- אם כדף מידע ואם במפגש מכין (פירוט בנושא תוכלו לראות בהקלטה).
6.. מבנה ברור ליום (לדוגמא: טקס פתיחה, הסבר ראשוני, מצגת, סיפור, משחק, יצירה, טקס סיום).
- יצירת טקסים קבועים לפתיחת ולסיכום המפגש.
- שימוש רב בחושים השונים.
- שיח בשפה פשוטה ודפי עבודה בשפה פשוטה.
- חזרתיות- בתוך המפגשים עצמם ובין מפגש למפגש.
- שיחת משוב עם הצוות של המסגרת בסיום כל מפגש
- חלוקת כרטיס מנוי למספר חודשים, אשר יאפשר להם לבוא עם המשפחות ולהיות שגרירי המוזיאון…
- יצירת תערוכה שלהם- מציורים שציירו, חפצים רלוונטיים שאספו, שירים וסיפורים שכתבו…
** הרחבה על כל אחת מהנקודות המפורטות כאן, תוכלו למצוא בהקלטה…)
וטיפ שיווקי אחרון שחשוב שתדעו- בחלק גדול מהעיריות ישנו תקציב ליציאה למוזיאונים ולפעילויות חינוכיות מתמשכות. נסו לעשות בתקציב זה שימוש לטובת ביקור מתמשך באתר שלכם!!!