תקנות הנגישות- בפשטות!!
בשנים האחרונות חוקק בארץ חוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. במסגרתו, נכתבו תקנות מפורטות, הדורשות מכל גוף נותן שירות, לבצע התאמות נגישות מתוך מטרה לאפשר לאנשים עם מוגבלות לפעול בכל תחומי החיים בצורה עצמאית, פשוטה ומכבדת.
בשיחתנו עם יעל דניאלי- להב, אדריכלית נוף ומורשת נגישות שירות ומתו"ס (מבנים תשתיות וסביבה),נגענו בעקרונות המרכזיים העומדים מאחורי החוק.
ההרצאה עוסקת בשאלה מי מחוייב להנגשה, מה ההבדל בין מוזיאון, מרכז מבקרים ותערוכה על פי החוק ואיך ניתן לבצע את התקנות באופן שלא יפגע בהכרח בעיצוב.
מרצה: יעל דניאלי- להב, אדריכלית ומורשה נגישות מתו"ס ושירות
מפגשנו הפעם עסק בנושא "היבש" ביותר בכל הקשור בנגישות. אך בעצם גם החשוב ביותר מבחינתכם- תקנות הנגישות. כידוע בשנים האחרונות יצאו בארץ תקנות מפורטות, הדורשות מכל גוף נותן שירות, לבצע התאמות נגישות מתוך מטרה לאפשר לאנשים עם מוגבלות לפעול בכל תחומי החיים בצורה עצמאית, פשוטה ומכבדת.
בשיחתנו עם יעל נגענו בעקרונות המרכזיים העומדים מאחורי החוק.
להלן כמה נקודות שעלו ושחשוב שתכירו:
– כולם חייבים לעמוד בתקנות- בלי קשר לגודל האתר ולמספר המבקרים. ניתן לקבל פטור מהנגשה בעבור אלמנטים מסויימים אך לא פטור גורף.
– הרעיון הוא להנגיש את מה שיש ולא את מה שאין- לדוגמא, אם אין לכם פלייר שאתם מחלקים למבקרים, אין חובה שתייצרו כזה בפורמט נגיש.
מורשי נגישות הם הגורם הרשמי שיכול לאשר ולחתום על הנגישות באתרכם. קיימים שני סוגים של מורשי נגישות:
מורשה נגישות מתו"ס- אחראי על כל מה שלא ניתן לניתוק מהקרקע. כל האלמנטים הפיסיים
מורשה נגישות שירות- אחראי על ההתרחשות והמרכיבים ההכרחיים להתרחשות.
– הנגשת מידע- מרכיב נוסף שחשוב לקחת בחשבון. מתייחס ליכולת להבין את מהות האתר ואת המידע הנמסר בו. אופן מסירת התוכן צריך להיות כזה שהמבקר יבין את המידע, יוכל למלא הוראות אם יש ולהתמצא במקום. נותני השירות הרלוונטים לעניין זה הם יועצים המתמחים בהנגשת מידע (לא בהכרח מורשי נגישות).
– הנגשת השירותים באתר (מזנון, שירותים, שילוט), לא פחות חשובה מהנגשת הפעילות.
– תקנות הנגישות דורשות דברים אחרים ממוזיאון, מרכז מבקרים או תערוכה. חשוב להבין באיזו הגדרה אתם נופלים. הדרישות המחמירות ביותר הן ממוזיאונים.
– צורת התיכנון הנכונה מתמקדת ביצירת חוויה שמתאימה לכולם ופועלת על פי עקרונות העיצוב האוניברסאלי.
בהקלטה המצורפת תוכלו לראות דוגמאות רבות לדברים נגישים או שאינם נגישים, שיוכלו לתת לכם הבנה ראשונית לגבי הנדרש מכם.