הנגשה של מורשת קרב- האם זה בכלל אפשרי???
הרצאה שעוסקת בנושא מורכב- מורשת קרב….
עידו קהת, מנהל מוזיאון הרעות במצודת כ"ח, לימד אותנו שניתן לעשות צעדים קטנים של נגישות, בקלות ובעלויות נמוכות יחסית, במטרה לאפשר התאמה של תכני המוזיאון לקהלים רבים יותר.
בנוסף, שוחחנו על המורכבויות שבהנגשת סיפורי קרב ועל האופנים בהם ניתן להגיש את הסיפור בצורה שמאפשרת להתחבר לסיפור בקלות רבה יותר. נגענו בחשיבות של הערכים העומדים מאחורי הסיפור ובדרכים להנגשת המסר שלנו סביב סיפורים מורכבים.
מוזיאון הרעות נמצא בהרי הגליל העליון, ומספר בעצם את סיפור הקרב הקשה לכיבוש המצודה בתש"ח. האתר משתמש באמצעי מולטי מדיה רבים, יחד עם מוצגים בויטרינות, טקסטים רבים על הקירות ופינות זיכרון ל 38 החללים. מתוך התכנים הללו, עלה רצון להפוך את האתר לנגיש יותר לכל מבקרו מכאן החלו לעלות השאלות לגבי איך לעשות את זה…
הנגשת מורשת קרב היא עניין לא פשוט. העקרונות המרכזיים ליצירת "מורשת קרב נגישה" הם אלה:
א. התמקדות בערכים שמאחורי הקרב עצמו ולא בתיאור סיפור הקרב (לדוגמא ערך הרעות במוזיאון הרעות, הערך של כל אחד יכול לתרום במגבעת התחמושת הוא המסר של הקרב על הבית בכפר עציון).
ב. יצירת אלמנטיים חושיים- קולות של ההתרחשויות במקום (בלי פיצוצים מפחידים ומוגזמים), ריח של אבק שריפה, מגע בכלי הלחימה או בדגם המספר את סיפור הקרב, שימוש בארגז חול לדימוי אתר הקרב…
ג. התנסות בחוויה האמיתית ככל שאפשר- לדוגמא זחילה בתעלות גבעת התחמושת או השתתפות "בסיפור עצמו" במיצג במוזיאון הפלמ"ח.
ד. בניית הפעלות O.D.T המעבירות את ערכי הלחימה כמו בפעילות שפותחה בקסטל או בגבעת התחמושת.
ה. חיבור לסיפור של דמות מרכזית וסיור באתר מהעיניים שלה, חיבור לסיפור חייה לפני הלחימה, בגיוס, במהלך הקרב ובסיומו.
ו. סיורים מזמרים המשלבים שירים תקופתיים ורלוונטיים- יכול להתאים מאוד לאנשים לקויות ראייה או מתמודדי נפש.
ומה נעשה במוזיאון הרעות? במקום נעשו צעדים רבים בשנים האחרונות, להפיכת המוזיאון וסיפורו המורכב ו"המדמם" לנגיש ומותאם לכל מבקר באשר הוא:
- נעשה סקר נגישות עם מורשת נגישות מוסמכת במטרה לאתר את המורכבויות.
- נרכשו לולאות השראה (ערכות שמע לאנשים עם מוגבלות שמיעה)- הן לעמדת המודיעין והן למדריכים (כך גם נדרש בחוק…חשוב שתדעו!)
- נבנו שירותים נגישים בסמוך למוזיאון.
- פותחו מערכי הדרכה נגישים ללקויות השונות. מערכים אלה משמשים כיום גם קבוצות בתפקודים גבוהים וגם קבוצות של תלמידים צעירים.
- פותחו לוחות תקשורת- ספרונים עם איורים בסיסיים המסבירים מושגים מורכבים כמו מצודה, קרב, רעות ועוד… סמלים אלה משמשים את תלמידי החינוך המיוחד בלמידה בבית הספר ובעצם מהווים שפה נוספת עבורם.
- פותחו עזרי הדרכה נגישים- תיק לוחם עם אביזרים שניתן לגעת בהם ודגם תלת מימדי.
- הוכנסו כתוביות לסרט הראשי ובקרוב גם לכלל הסירטונים במוזיאון.
- הופק סרט חדש ובימים אלה נעשה לו פס קול בפישוט לשוני (בעבור לקויות קוגניטיביות) ופס קול עם תיאור קולי (בעבור מבקרים עם לקויות ראייה).
- הופק טקסט בפישוט לשוני שיוטמע לתוך אפליקציית סיור במוזיאון. טקסט זה מספר את סיפורו של המוזיאון דרך עיניו של אחד הלוחמים בקרב, בצורה פשוטה מאוד ומובנת לכל.
- נערכו סיורים ייעודים למבקרים עם מוגבלויות.